Jak zadbać o biznes w warunkach niepewności i ryzyka?
Koniec pierwszego kwartału 2020 roku okazuje się niezbyt pomyślny dla biznesu na całym świecie. Chyba już nie warto mierzyć czasu, odkąd w mediach w kółko słychać o tym samym – koronawirus lub inaczej: COVID-19. Sytuacja nieprzewidziana, do niedawna – kompletna abstrakcja dla wszystkich, a dziś wywróciła do góry nogami nie tylko nasze codzienne życie, ale przede wszystkim światową gospodarkę. Epidemia, pandemia, wirus… Jakkolwiek by tego nie nazwać, wszystkie te definicje łączy jedno i to samo pojęcie – RYZYKO!
Jak zarządzać biznesem w warunkach otaczającego zewsząd ryzyka lub inaczej: niepewności? Tak naprawdę to codziennie podejmujemy decyzje i zarządzamy w takich warunkach - czy jesteśmy tego świadomi, czy też nie. Każda niepewność, zwątpienie niosą za sobą ryzyko porażki, niepowodzenia, przegranej. Bieżąca sytuacja na świecie tylko spotęgowała znaczenie tej definicji, bo dziś walka z ryzykiem to konfrontacja ze swoimi słabościami. Wyzwanie dla tych, którzy do tej pory nie oglądali się za siebie.
Co teraz będzie z naszymi biznesami? Będzie dobrze, o ile nie pozwolimy temu ryzyku wymknąć się spod kontroli. Dlatego poniżej przedstawiamy kilka porad, mogących przydać się w podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących funkcjonowania firmy. Nie dotyczą one bezpośrednio COVID-19, ale z pewnością w obecnej sytuacji również się przydadzą.
ZADBAJ O SWOICH KLIENTÓW
Dobre relacje we współpracy to podstawa. Zawierasz nowy biznes? Zacznij od początku – naucz klienta komunikacji, w jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi będziecie współpracować. Bądź w tym cierpliwy i empatyczny – nikt nie jest doskonały. Jeśli organizujesz nowe warunki pracy, uprzedź klientów – zwłaszcza, gdy przewidujesz opóźnienia w obsłudze. Na pewno to zrozumieją, jeśli uzasadnienie będzie tożsame z warunkami otoczenia.
ZADBAJ O SWOICH DŁUŻNIKÓW
Dobre relacje z dłużnikami odgrywają również istotną rolę w prowadzeniu biznesu. Jak masz się rozwijać, jeśli nie będziesz posiadał odbiorców swoich produktów czy usług? Zerwanie współpracy czy ich bankructwo nie zwrócą Ci kosztów, jakie poniosłeś na rzecz tej współpracy. Komunikacja, mediacje, ugody, spłaty ratalne – każda złotówka czy euro, która powróci do Twojej kasy firmowej jest tego warta. Dobra opinia i referencje potrafią zdziałać cuda i w okolicznościach kompletnie nieprzewidzianych mogą zrobić z Ciebie prawdziwego monopolistę. Istotna okazuje się tu również weryfikacja obecnych i potencjalnych dłużników – zwłaszcza w kontekście ich wiarygodności biznesowej i rzetelności w wywiązywaniu się z własnych zobowiązań.
ZADBAJ O SWOICH PRACOWNIKÓW
Kto ma zarabiać i rozwijać biznes, jeśli nie Twoi pracownicy. Zadbaj o to, by obsługa była zachowana możliwie niezmiennie przez cały czas z punktu widzenia Twoich klientów. Współpraca, otwartość, lojalność, motywacja i komunikacja to podstawa, by stworzyć zespół ekspertów z wieloletnim doświadczeniem i jednocześnie unikać ciągłej rotacji w firmie. To ludzie tworzą biznes! Wprowadź odpowiednie instrukcje i procedury, dotyczące pracy w standardowych i niestandardowych warunkach – tak, aby każdy wiedział co należy do jego obowiązków i do kogo może się zwracać bezpośrednio o pomoc.
ZOPTYMALIZUJ PROCESY OBSŁUGI
W dobie nowoczesnych technologii, robotyki i cyfryzacji przedsiębiorcy dążą do automatyzacji procesów. Dziś nie dziwi już fakt, że wielomilionowe biznesy tworzy garstka ludzi, a nie wielkie korporacje. Know how jest tu podstawą i strzeżone jest bardziej niż złoto w sejfie.
Optymalizacja procesów obsługi przede wszystkim powinna zapewniać bezpieczeństwo przetwarzanych danych i dokumentów, dotyczących zarówno pracowników jak i klientów. Szczegółowe procedury weryfikacji kontrahentów, autorskie systemy scoringowe, dostęp do wielu baz danych – wszystko to stanowi ogrom wiedzy, który trzeba zabezpieczyć i jednocześnie mieć na uwadze, że nad wszystkich czuwa RODO. A co z wykonywanymi obowiązkami przez pracowników? Postaraj się zbudować system obsługi możliwie intuicyjny i łatwy w obsłudze. Zaangażuj pracowników w budowę nowych systemów obsługi, kto jeśli nie oni podpowie Ci jakie standardy są obecnie wykorzystywane i akceptowane przez klientów.
OBSERWUJ REAKCJE RYNKU, NA KTÓRYM DZIAŁASZ
W zależności od zakresu działalności, jaką prowadzisz zwróć uwagę na następujące czynniki ryzyka:
- Wzrost ceny surowców czy produktów,
- Zmiana polityki po stronie dostawców,
- Zmiany w popycie lub podaży Twojego produktu lub usługi – zwłaszcza w kontekście działania konkurencji,
- Zmiany na rynku pracodawcy,
- Niewypłacalność kontrahentów,
- Ryzyko polityczne – bądź na bieżąco z regulacjami prawnymi, które mają bezpośredni wpływ na Twój biznes,
- Zachowanie i decyzje biznesowe konkurencji (oni Ciebie również podpatrują).
Pamiętaj, że nie każde ryzyko da się ubezpieczyć!
DBAJ O PŁYNNOŚĆ FINANSOWĄ
Nawet firma, która osiąga zyski może zbankrutować jeśli straci zdolność do regulowania własnych zobowiązań. Dlatego ważne, by możliwie jak najbardziej rozpraszać ryzyko biznesu – czyli współpracować z wieloma kontrahentami, a nie uzależniać się tylko i wyłącznie od jednego wielkiego gracza na rynku. Ale nawet w przypadku współpracy z wieloma partnerami biznesowymi, zatory płatnicze są możliwe. Jak ich uniknąć? Można zaciągać kredyty – co odbije się na wyniku finansowym w bilansie, można emitować obligacje – podobna sytuacja finansowa jak z kredytami. Ale można też skorzystać z faktoringu - w bilansie takiej pozycji na pewno nie znajdziecie, bo faktoring wliczamy jest w koszty na podstawie faktur, wystawianych przez faktora na koniec każdego miesiąca. Chcesz sprawdzić na czym polega faktoring? Zadzwoń lub napisz do nas!
Może cię zainteresować również:
--> Ranking faktorów
--> Faktoring dla firm transportowych
--> Umowa faktoringu
--> Mikrofaktoring
Wszystko w JEDNEJ opłacie
100% faktury brutto wypłacane