Faktoring to nie windykacja

W Polsce działa ponad 2 mln mikroprzedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć na rynku i prężnie rozwijać swój biznes. Dla wielu firm rozwój oznacza rosnącą liczbę faktur wystawianych z odroczonym terminem płatności. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się usługi faktoringowe, które są skutecznym sposobem na poprawę płynności finansowej. Wiedza na temat faktoringu staje się coraz bardziej powszechna, nie mniej jednak nadal bywa on błędnie utożsamiany z innymi rozwiązaniami, takimi jak windykacja.

Faktoring polega przede wszystkim na upłynnianiu gotówki zamrożonej w formie faktur z odroczonymi terminami płatności. Firmy często sięgają po ten produkt zaraz po wystawieniu faktury, a nie dopiero gdy widzą problem z odzyskaniem zapłaty. W przypadku gdy faktura ma odległy termin płatności, przedsiębiorca ma zablokowane środki na dalszy rozwój, dlatego korzysta z dodatkowego źródła finansowania. Po narzędzia windykacyjne z kolei najczęściej sięga się, gdy zapłata za fakturę nie wpłynęła w wyznaczonym terminie i wszystko wskazuje na to, że może pojawić się kłopot z jej odzyskaniem. Faktoring minimalizuje ryzyko niewypłacalności kontrahentów oraz sprzyja wzmacnianiu pozycji konkurencyjnej – podmiot może nadal stosować wydłużone terminy płatności przy jednoczesnym bieżącym dostępie do gotówki. Faktoring zapewnia również elastyczność w dostosowaniu się do zmiennego otoczenia oraz wszędzie tam, gdzie biznes jest rozłożony w czasie – czyli np. cechuje go sezonowość lub obroty zależą od inwestycji długoterminowych.

Utrwalanie dobrych relacji biznesowych wpływa na rozwój firmy a faktoring jest szansą dla każdego przedsiębiorcy, niezależnie od branży w jakiej działa. Niestety często też budzi obawy – zresztą mylne – popsucia tych relacji w związku ze stosowanymi przez faktora działaniami monitorującymi spłatę należności. Jest to naturalne działanie, gdyż faktor staje się nowym właścicielem należności. Natomiast nie wpływa na dotychczasowe zasady współpracy, a wręcz motywuje do zachowania dyscypliny płatniczej, która jest niezbędna, jeśli kontrahent chce zachować swoją wiarygodność finansową.

Z faktoringu można korzystać nie tylko w momentach czasowego braku gotówki w kasie firmowej, ale również gdy pojawia się szansa nowych inwestycji. W związku z tym, moment rozpoczęcia współpracy z faktorem to indywidualna decyzja przedsiębiorcy, uzależniona od bieżących potrzeb. Faktoring jest produktem elastycznym – to wystawca faktury decyduje kiedy z niego skorzystać. Jest doskonałą alternatywą dla pożyczek czy innych produktów finansowych, oferowanych np. przez banki. Stała współpraca z firmą faktoringową pomaga nie tylko zachować płynność finansową, ale również prowadzić biznes bezpiecznie. Przy sprzedaży faktur oceniana jest bowiem wiarygodność finansowa płatnika, co ma istotny wpływ na współpracę. Doraźna sprzedaż należności pozwala „łatać” przejściowe dziury w budżecie, by nie popaść w spiralę zadłużenia i efektywnie rozwijać biznes. Aby dodatkowo obniżyć koszt pozyskania kapitału warto sprzedawać faktury wystawione na wiarygodnych płatników. Faktor wyceni wówczas transakcję na korzystniejszych warunkach, a pozytywna współpraca wpłynie na ogólne warunki finansowania w przyszłości.

Nie ma zatem konkretnie wskazanego momentu dla przedsiębiorcy, który byłby najlepszym do skorzystania z faktoringu. Produkt ten dostępny jest na każdym etapie rozwoju firmy, stał się dużym konkurentem dla tradycyjnych produktów bankowych. Dzisiejszy faktoring jest produktem „szytym na miarę” zarówno dla start-upów, które dopiero rozpoczynają swoją drogę w biznesie, jak również dla dojrzałych podmiotów stale walczących o utrwalenie pozycji na rynku. Firmy faktoringowe stworzyły model wsparcia finansowego, oparty na bieżącej informacji o kondycji finansowej, potencjale biznesu oraz nowoczesnej technologii pomagającej obsługiwać transakcje on-line, 24/7 z każdego miejsca na Ziemi.