Monevia - wykup faktur od mikro i małych firm|Blog|Gdzie szukać oszczędności w firmie? 7 sposobów na optymalizację kosztów

Gdzie szukać oszczędności w firmie? 7 sposobów na optymalizację kosztów

Rok 2017 był rekordowy pod względem liczby jednoosobowych przedsiębiorstw zarejestrowanych w Polsce. Z szacunków GUS-u wynika, że na rynku co miesiąc pojawia się średnio 24,5 tysięcy nowych firm1. Niestety wysokie koszty prowadzenia działalności sprawiają, że wiele z nich szybko traci płynność finansową i upada. Jak oszczędzać w firmie, żeby utrzymać się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku?

 

  1. Zadbaj o płynność finansową

Zanim zaczniesz szukać oszczędności, zadbaj o zachowanie płynności finansowej. Faktury z odroczonym terminem płatności to bolączka głównie małych i średnich firm, które walczą o zachowanie konkurencyjności.

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań ułatwiających firmom zarządzanie finansami. Jednym z nich jest Monevia – nowoczesna platforma sprzedaży faktur online, dzięki której błyskawicznie odzyskasz swoje należności. Dzięki dodatkowej gotówce uregulujesz bieżące należności i zrealizujesz nowe inwestycje.

  1. Oszczędzaj energię

Optymalizacja kosztów w firmie jest szczególnie ważna dla nowo powstałych podmiotów. Postaraj się zmienić nawyki swoje i swoich pracowników – poproś, aby zwracali większą uwagę m.in. na gaszenie świateł po wyjściu z pomieszczenia. Przygotuj specjalne przypominajki – zabawne hasła o oszczędzaniu (np. „Zgaś światło – niższe rachunki za prąd, to wyższe premie świąteczne”). Możesz pomyśleć także o zamontowaniu czujników ruchu, które włączają oświetlenie, gdy zarejestrują ruch w pomieszczeniu.

Jeżeli planujesz wymianę urządzeń biurowych, przed zakupem zrób dokładny reaserch. Nie zawsze najtańszy sprzęt jest najbardziej opłacalny. Warto zerknąć na modele o wyższej klasie energetycznej, które będą zużywać mniej prądu i w perspektywie długofalowej pozwolą na większe oszczędności.

  1. Płać rachunki na czas

Odsetki tu, odsetki tam… – zanim się obejrzysz, do rachunków musisz doliczyć dodatkowe kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych. Jak optymalizować koszty w firmie? Jeżeli co miesiąc płacisz tę samą kwotę np. za wynajem lokalu, dobrym pomysłem będzie ustawienie w banku polecenia przelewu – dzięki temu nigdy nie zapomnisz o spłacie zobowiązań w terminie. Pamiętaj, że zawsze możesz negocjować stawki z dostawcami usług!

  1. Zleć niektóre usługi firmie zewnętrznej

Nie masz wystarczających środków, żeby utrzymać specjalistę od księgowości lub HR na cały etat? Zleć te usługi profesjonalnej firmie zewnętrznej. Outsourcing usług to nie tylko unikatowy know-how, ale także nowoczesne zaplecze technologiczne. Dzięki temu nie narażasz się na ryzyko popełnienia kosztownych błędów, ponieważ odpowiedzialność prawna i finansowa za wykonaną usługę przechodzi na podmiot zewnętrzny.

  1. Współpracuj z rzetelnymi podmiotami

Zastanawiasz się, gdzie szukać oszczędności w firmie? Współpracuj z uczciwymi kontrahentami. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko utraty środków. Ominie Cię żmudny i trudny proces dochodzenia swoich należności. Sprzedając faktury do Monevii, sprawdzisz, czy osoby, z którymi współpracujesz, są wypłacalne.

  1. Drukuj z głową!

Nie wszystkie dokumenty musisz drukować i przechowywać w firmie papierowej. Możesz zaproponować swoim kontrahentom dostarczanie e-faktur. To rozwiązanie, które jest nie tylko tańsze, ale także dużo bardziej ekologiczne. To jeden z najprostszych sposobów na optymalizację kosztów w przedsiębiorstwie.

  1. Postaw na coworking lub pracę zdalną

Nie stać Cię na wynajem biura w prestiżowej lokalizacji? Jeżeli pozwala na to charakter Twojej pracy, postaw na pracowników zdalnych – to coraz popularniejsze rozwiązanie, atrakcyjne dla obu stron.

Jeśli zatrudniasz kilku pracowników, warto rozważyć wynajem biurek na godziny. Moda na współdzielenie przestrzeni biurowej przyszła do nas z Zachodu i wygląda na to, że zadomowiła się na dobre.

Znajdź swój sposób na oszczędności w firmie!