Jak negocjować lepsze warunki płatności? Praktyczne porady i strategie negocjacyjne.
Nie tylko dobra cena ale również lepsze warunki płatności mogą dać przewagę w biznesie. Jak wynegocjować lepsze warunki płatności tak by nie pogrążyć partnera biznesowego? Oto kilka porad inwestycyjnych
Lepsze warunki płatności to dziś ważny element biznesu. Oprócz dobrej ceny i profesjonalnej obsługi czas zapłaty za produkt lub usługę stanowi dziś o przewadze biznesowej. Dobre warunki płatności to dla wielu przedsiębiorców możliwość regulowania zobowiązań zdecydowanie później. Jak podejść do rozmów o długim terminie płatności?
Solidność
Rozpoczynając negocjacje związane z możliwością wydłużenia terminu płatności, warto pokazać swoją solidność płatniczą. Jeśli zaczynamy dopiero współpracę z konkretnym kontrahentem, to nie warto na początku podejmować rozmów na temat wydłużenia proponowanego terminu płatności. Mówiąc szczerze, będzie bardzo trudno uzyskać od razu kredyt kupiecki (wydłużony termin płatności). Trzeba będzie najpierw pokazać, że potrafimy płacić terminowo, nie spóźniamy się z regulowaniem zobowiązań. Gdy nie mamy problemu z zapłaceniem za pierwsze zamówienie z góry, a potem od razu po złożeniu zamówienia, z czasem warto przejść do rozmów o wydłużeniu terminu płatności.
Przejrzystość
Daj się poznać kontrahentowi. Im bardziej jesteś wiarygodny, tym łatwiej wynegocjować korzystne warunki płatności. Nie bój się udostępnić szczegółowych danych firmowych, nie ukrywaj adresu, podaj bezpośredni kontakt do osób odpowiedzialnych za rozliczenia w firmie. Zaproś partnera biznesowego do swojej siedziby, opowiedz mu o swoim biznesie.
Stała współpraca to podstawa
Argumentem, który może pomóc w rozmowach o dłuższym terminie płatności jest zaproponowanie dłuższej współpracy. Jeśli regularnie zamawiasz jakiś produkt lub usługę, a tym samym pokazujesz, że zależy ci na współpracy z danym kontrahentem, warto negocjować lepsze warunki płatności. Asem w rękawie może być zagwarantowanie kontrahentowi minimalnego wolumenu zamówień. Mówiąc wprost, zobowiążesz się do odbiera produktów lub kupowania usług o określonej wartości w danym okresie.
Czy długi termin płatności jest bezpieczny?
Negocjując dłuższy termin płatności musisz też zdawać sobie sprawę z kondycji finansowej kontrahenta. Może wydawać się dziwne kontrolowanie stanu finansów drugiej strony jeśli to my mamy na celu wynegocjowanie możliwości odroczenia płatności. W rzeczywistości to bardzo ważny parametr. Jeśli nasze zamówienia stanowią przeważający procent przychodu naszego kontrahenta, to każde przesunięcie terminu płatności może negatywnie wpływać na kondycję naszego partnera biznesowego. Nie zawsze więc będzie nam się opłacało bardzo mocno wydłużać okres płatności. Taki proces może znacząco pogorszyć sytuację płatniczą naszego kontrahenta. Ostatecznie przecież nasz partner biznesowy też ma swoich kontrahentów takich jak dostawcy, czy pracownicy. Jego zła kondycja finansowa przełożyć się może niekorzystnie na rynek.
Nie wprowadzaj do umów handlowych zakazu cesji (przelewu) wierzytelności
Nie znasz do końca kondycji finansowej swojego kontrahenta, nie wiesz czy do realizacji Twojego zamówienia będzie potrzebował dodatkowego finansowania z banku lub wsparcia w postaci finansowaniem faktur lub faktoringiem. Zakaz cesji wierzytelności lub inaczej zakaz przelewu wierzytelności w twojej umowie handlowej z kontrahentem skutecznie blokuje możliwość ubiegania się o zewnętrzne finansowanie. Jeżeli więc zależy Ci na stałej współpracy, terminowym i jakościowym realizowaniu zamówień oraz na partnerskich relacjach w biznesie nie wprowadzaj dodatkowych utrudnień i komplikacji dla kontrahenta wymuszając zakaz cesji wierzytelności. Warto też pamiętać że możesz znaleźć się po drugiej stronie tej relacji handlowej i gdy twoja firma będzie potrzebowała wsparcia finansowego, zakaz cesji wierzytelności od twojego odbiorcy skutecznie może Cię przyblokować!
Ujednolicenie pojęć
W negocjacjach bardzo duże znaczenie ma jednakowe rozumienie pojęć. Sam początek biegu terminu zapłaty dla jednej strony może oznaczać, że jest to dzień dostarczenia towaru lub usługi i wystawienia faktury, a dla drugiej ze stron termin prawidłowego dostarczenia faktury. Warto więc bardzo dobrze to ustalić.
Rabat zamiast wydłużenia terminu
Warto pamiętać, że wydłużenie terminu płatności nie jest jedynym sposobem na uzyskanie lepszych warunków współpracy. Może być to szczególnie niebezpieczne gdy mamy do czynienia z nierzetelnym płatnikiem. W takiej sytuacji bardziej korzystny może być rabat udzielany po zapłacie. Da się go rozliczyć np. notą księgową. Jeśli więc w danym miesiącu, kwartale lub danym okresie rozliczeniowym klient zapłaci terminowo, na koniec otrzyma od nas dodatkowy rabat. Standardowo możemy dać np. 5 proc. rabatu ale gdy klient płacił będzie regularnie dostanie dodatkowe 2 proc.
A jakie ty masz pomysły na negocjacje warunków płatności?
Wszystko w JEDNEJ opłacie
100% faktury brutto wypłacane